Info
|
Je naše dítě zralé pro školní
výuku?
Dítě vstupující do prvního ročníku základní školy
by mělo být pro školu zralé a připravené. Posouzení školní zralosti je
obtížné, někdy je nutno ponechat rozhodnutí pedagogicko psychologické
poradně. Posouzení připravenosti je záležitostí hlavně zápisu do první
třídy. Předkládáme proto rodičům některá kritéria využitelná pro
vlastní posouzení školní zralosti.
Pokud Vaše dítě ve většině požadavků vyhovuje údajům
v levém
sloupci, pak zpravidla je připravené na školu.
Ale i pokud je většina odpovědí shodných s údaji v pravém sloupci, není
nutné kategoricky dítě označit za nepřipravené.
Je třeba vzít v úvahu i
skutečnost, že bude ještě půl roku docházet do mateřské školy. Vývoj a
dozrávání dítěte v tomto věku může být rychlejší. Údaje o optimální,
tj. nejlepší, připravenosti Vám mohou pomoci právě pro individuální
rozvoj v tomto období.
Optimální připravenost
|
Nedostačující připravenost
|
Vyjadřuje se ve větách a jednoduchých
souvětích. Vyslovuje správně všechny hlásky. Konverzuje s dospělými,
popisuje řečí děje, poznatky a úvahy. Klade mnoho otázek.
Umí vyprávět o rodičích, sourozencích.
|
Vyjadřuje se pomocí jednotlivých výrazů,
jednoduchých vět, zřídka samostatně. Vyprávění je nesrozumitelné,
chaotické. Neklade otázky k doplnění svých znalostí. V řeči se
projevuje dětská zpěvavá intonace nebo mazlivá výslovnost.
|
Orientuje se v okolí: zná svoji adresu, jména
a povolání rodičů, svoje nacionále.
|
Nezná základní údaje o svém okolí.
|
Má rozvinuty základy logické paměti, umí
počítat předměty s pochopením: zná číselné řady (tzn. že
vyjmenuje řadu po sobě jdoucích čísel), chápe vztah větší x menší,
více x méně.
|
Nedovede počítat předměty, má chybný
logický úsudek.
|
Je vyspělý v grafických projevech: správně
drží tužku, píše lehce, umí napodobit jednoduché tiskací nebo psací
písmo, zná několik tiskacích písmen. Umí popsat, co nakreslilo.
|
Neobratně zachází s tužkou.V nakreslených
tvarech nelze rozpoznat jednotlivé předměty.
|
Je schopno soustředit se na práci, odolává
rušivým podnětům, dokáže překonat únavu.
|
Obtížně se soustřeďuje, snadno se nechá
rozptýlit, často přerušuje práci.
|
Dovede navázat kontakt s cizí důvěryhodnou
osobou.
|
Vyhýbá se cizím osobám. Je stydlivé, bázlivé,
nebo nadměrně upovídané, předvádí se.
|
Umí ovládnout své emocionální projevy (pláč,
vztek ...).
|
Má tendenci jednat impulzivně a bez zábran.
|
Umí pracovat ve skupině pod dálkovým vedením
(dohledem, bez přímého kontaktu).
|
Pracuje jen v bezprostředním kontaktu a za
pobízení dospělého.
|
Schopnost zapojit se do kolektivních her, chápe pravidla her. Umí ustoupit jinému dítěti.
|
Stojí stranou, nenavazuje kontakty. Při hře
je svárlivé, agresivní.
|
Projevy samostatnosti: samo se umí obléknout, najíst,
udržovat pořádek, správně plní pokyny, chce být užitečné, má zájem
o úkoly, hraje si na školu, na práci. Započatou práci se snaží
dokončit.
|
Je nesamostatné, nedbá o pořádek a o své
věci. Ničí sešity, knihy. Nepokouší se pomáhat, u práce nemá výdrž.
Převládá zájem o hru.
|
Podřizuje se pokynům dospělých, i když jsou pro něj právě nemilé, ale chápe jejich nutnost.
|
Je neposlušné, odmítá vyhovět.
|
|